Ο αρχιεπίσκοπος Ιωάννης δεν χρειαζόταν να του δίνει πολλές οδηγίες και εξηγήσεις. Ό Ευγένιος εσωτερίκευσε την πνευματική εικόνα του αρχιεπισκόπου, τον όποιον έβλεπε ως αντανάκλαση του ίδιου του Χριστού. Αυτή την εικόνα έφερε μαζί του σε όλη την ζωή του ως πηγή καθοδήγησης.
Κάποιος πού γνώρισε σε μεταγενέστερα χρόνια τον Ευγένιο, θυμάται: «Μια φορά τον ρώτησα πώς κατέληξε στην Ορθοδοξία από τις κινεζικές σπουδές: από τον ταοϊσμό, την κινέζικη φιλοσοφία, κ.τ.λ. Εκείνος μου είπε: «Στην κινεζική φιλοσοφία είχα βρει την ευγενέστερη θεώρηση για τον άνθρωπο, μέχρι πού ήρθα αντιμέτωπος με την Ορθοδοξία και με τούς Βίους των Άγιων. Έπειτα αφού έγινα δεκτός στην Ορθόδοξη Εκκλησία, συνάντησα τον αρχιεπίσκοπο Ιωάννη : ήταν ο πιο ευγενής άνθρωπος πού είχα γνωρίσει ποτέ μου».
Προς τον τέλος της ζωής του ό Ευγένιος έγραψε: «Αν ρωτούσες κάποιον ο οποίος γνώριζε τον αρχιεπίσκοπο Ιωάννη τί ήταν αυτό πού προσείλκυε τούς ανθρώπους κοντά του – και ακόμα προσελκύει, – ανθρώπους πού ούτε καν τον γνώρισαν ποτέ – η απάντηση είναι πάντα η ίδια: ξεχείλιζε από αγάπη· θυσιαζόταν για τούς συνανθρώπους του με απολύτως ανιδιοτελή αγάπη προς τον Θεό και προς εκείνους. Αυτός είναι ο λόγος πού του αποκαλύφθηκαν πράγματα απρόσιτα για άλλους, πληροφορίες τις οποίες ο ίδιος ποτέ δε θα μπορούσε να γνωρίζει με τα φυσικά μέσα. Ο αρχιεπίσκοπος δίδαξε ότι παρά τον «μυστικό χαρακτήρα» της Ορθοδοξίας, έκδηλο στους βίους των αγίων και στα κείμενα των άγιων Πατέρων της, ο αληθινά Ορθόδοξος άνθρωπος πατάει γερά στην γη και αντιμετωπίζει οποιαδήποτε κατάσταση του προκύψει. Αποδεχόμενος τις δεδομένες καταστάσεις, κάτι πού προϋποθέτει να είναι η καρδιά του γεμάτη αγάπη, μπορεί να συναντήσει τον Θεό».
Για τον Ευγένιο, τον γεγονός ότι ο αρχιεπίσκοπος Ιωάννης είχε εκτεταμένες γνώσεις Θεολογίας ήταν ήσσονος σημασίας. Σημασία είχε ότι ήταν ένας άνθρωπος ο οποίος γνώριζε τον Θεό και είχε άμεση επαφή μαζί Του.
Κάποιος πού γνώρισε σε μεταγενέστερα χρόνια τον Ευγένιο, θυμάται: «Μια φορά τον ρώτησα πώς κατέληξε στην Ορθοδοξία από τις κινεζικές σπουδές: από τον ταοϊσμό, την κινέζικη φιλοσοφία, κ.τ.λ. Εκείνος μου είπε: «Στην κινεζική φιλοσοφία είχα βρει την ευγενέστερη θεώρηση για τον άνθρωπο, μέχρι πού ήρθα αντιμέτωπος με την Ορθοδοξία και με τούς Βίους των Άγιων. Έπειτα αφού έγινα δεκτός στην Ορθόδοξη Εκκλησία, συνάντησα τον αρχιεπίσκοπο Ιωάννη : ήταν ο πιο ευγενής άνθρωπος πού είχα γνωρίσει ποτέ μου».
Προς τον τέλος της ζωής του ό Ευγένιος έγραψε: «Αν ρωτούσες κάποιον ο οποίος γνώριζε τον αρχιεπίσκοπο Ιωάννη τί ήταν αυτό πού προσείλκυε τούς ανθρώπους κοντά του – και ακόμα προσελκύει, – ανθρώπους πού ούτε καν τον γνώρισαν ποτέ – η απάντηση είναι πάντα η ίδια: ξεχείλιζε από αγάπη· θυσιαζόταν για τούς συνανθρώπους του με απολύτως ανιδιοτελή αγάπη προς τον Θεό και προς εκείνους. Αυτός είναι ο λόγος πού του αποκαλύφθηκαν πράγματα απρόσιτα για άλλους, πληροφορίες τις οποίες ο ίδιος ποτέ δε θα μπορούσε να γνωρίζει με τα φυσικά μέσα. Ο αρχιεπίσκοπος δίδαξε ότι παρά τον «μυστικό χαρακτήρα» της Ορθοδοξίας, έκδηλο στους βίους των αγίων και στα κείμενα των άγιων Πατέρων της, ο αληθινά Ορθόδοξος άνθρωπος πατάει γερά στην γη και αντιμετωπίζει οποιαδήποτε κατάσταση του προκύψει. Αποδεχόμενος τις δεδομένες καταστάσεις, κάτι πού προϋποθέτει να είναι η καρδιά του γεμάτη αγάπη, μπορεί να συναντήσει τον Θεό».
Για τον Ευγένιο, τον γεγονός ότι ο αρχιεπίσκοπος Ιωάννης είχε εκτεταμένες γνώσεις Θεολογίας ήταν ήσσονος σημασίας. Σημασία είχε ότι ήταν ένας άνθρωπος ο οποίος γνώριζε τον Θεό και είχε άμεση επαφή μαζί Του.
ΒΙΒΛ. Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΡΟΟΥΖ Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΤΟΜΟΣ Α
http://apantaortodoxias.blogspot.gr/2011/05/blog-post_5503.html
http://orthodoxy-rainbow.blogspot.gr/2014/09/blog-post_29.html