Ο Μητροπολίτης Τσερκάσι Θεοδόσιος ενώπιον του Εισαγγελέα
 
«Στο πρόσωπό μου, οι διώκτες διώκουν την Εκκλησία» – τόνισε με ανδρεία ενώπιον του δικαστηρίου ο Μητροπολίτης Τσερκάσι κ. Θεοδόσιος, ο οποίος κατηγορείται με κατασκευασμένες κατηγορίες από την Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας.
Ο Σεβασμιώτατος σε άλλο σημείο πρόσθεσε ότι «σήμερα, στην Ουκρανία, μπροστά στα μάτια του κόσμου, ο διωγμός της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έχει καταπατήσει και βεβηλώσει πλήρως το άρθρο 35 του Συντάγματος και το άρθρο 161 του Ποινικού Κώδικα της Ουκρανίας».
 
Χαρακτηριστική ήταν η στιγμή που ο Μητροπολίτης Θεοδόσιος ανέφερε ότι όλα τα λεγόμενα «θύματα» που βρίσκονται σήμερα στην αίθουσα είναι κληρικοί της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας χωρίς ράσα.
 
«Αυτοί που δεν θέλουν να έχουν την αμαρτία του Ιούδα, έρχονται στις δικαστικές ακροάσεις με στρατιωτικές στολές, και μεταμφιέζονται σε στρατιωτικούς παρότι είναι κληρικοί τις ΑΕΟ» – τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Θεοδόσιος.
 
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ
 
Αξιότιμο Δικαστήριο,
 
αξιότιμοι παρατηρητές αυτής της δίκης!
 
Σήμερα, εγώ, πολίτης της Ουκρανίας, γεννημένος στο Κίεβο, Μητροπολίτης της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, επικεφαλής της Επισκοπής Τσερκάσι, Μητροπολίτης Τσερκάσι και Κανίβ κ. Θεοδόσιος, πρέπει να σταθώ στο δικαστήριο και να απαντήσω στις κατασκευασμένες κατηγορίες εναντίον μου.
 
Θα πρέπει να ειπωθεί αμέσως ότι, μολονότι οι κατηγορίες διατυπώνονται εναντίον ενός ατόμου, ολόκληρη αυτή η ποινική υπόθεση έχει κατασκευαστεί τεχνητά εναντίον μου ως Μητροπολίτη της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, επικεφαλής της επισκοπής του Τσερκάσι.
 
Αυτή η ποινική διαδικασία αποτελεί μέρος της συνεχιζόμενης δίωξης της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στη χώρα μας, και ειδικότερα της επισκοπής Τσερκάσι.

 
Όσο για μένα, ως άτομο, ως πολίτη της Ουκρανίας, δεν ενδιαφέρονται για μένα προσωπικά.
 
Στο πρόσωπό μου, οι διώκτες διώκουν την Εκκλησία, και τώρα εκπροσωπώ την Εκκλησία στο Δικαστήριο.
 
Η διωκόμενη και απαξιωμένη Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα.
 
Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η δίκη βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο της προσοχής όχι μόνο των Ουκρανών πολιτών αλλά και της διεθνούς κοινότητας.
 
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις χώρες με ιστορικά υπάρχουσες ορθόδοξες εκκλησίες. Με προσεγγίζουν τακτικά κληρικοί των Τοπικών Ορθόδοξων Εκκλησιών από όλο τον κόσμο και δημοσιογράφοι που ειδικεύονται σε νομικά και θρησκευτικά θέματα από την Ελλάδα, τη Σερβία, τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και άλλες χώρες με λόγια υποστήριξης και αιτήματα για σχόλια σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση.
 
Πρόσφατα, στις 26 Ιουλίου, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, στην οποία τέθηκε το θέμα του Τσερκάσι, συμπεριλαμβανομένης της φυλάκισής μου και του διωγμού της Εκκλησίας.
 
Ελπίζω ότι από αυτό το ανώτατο διεθνές βήμα ακούστηκε από ανθρώπους καλής θέλησης σε όλο τον κόσμο.
 
Ως εκ τούτου, όλο το υλικό της τρέχουσας δίκης, με την άδεια του Δικαστηρίου, θα μεταφραστεί στις γλώσσες της διεθνούς επικοινωνίας και θα διατεθεί σε όλους τους ενδιαφερόμενους δημοσιογράφους και διεθνείς υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
 
Φυσικά, δεν αναγνωρίζω και δεν μπορώ να αναγνωρίσω τις κατηγορίες που μου απαγγέλθηκαν από την Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας, καθώς είναι εντελώς τεχνητά κατασκευασμένες και παραποιημένες.
 
Η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας με κατηγορεί, ως Μητροπολίτη της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, για δύο άρθρα του Ποινικού Κώδικα.
 
Το πρώτο και πιο σοβαρό – άρθρο 436/2 (μέρη 2 και 3) για δήθεν εντολή από μένα δημοσίευσης εξτρεμιστικού υλικού στον επίσημο ιστότοπο της επισκοπής του Τσερκάσι.
 
Αλλά ποτέ δεν έδωσα τέτοιες εντολές και ποτέ δεν είχα την πρόθεση να το κάνω. Αυτή η δήλωση είναι εντελώς ψευδής και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
 
Και η εισαγγελία δεν έχει κανένα γεγονός, κανένα αποδεικτικό στοιχείο που να αποδεικνύει το αντίθετο, και κατ’ αρχήν δεν μπορεί να έχει κανένα.
 
Οι κατηγορίες εναντίον μου βάσει αυτού του άρθρου του Ποινικού Κώδικα της Ουκρανίας είναι εντελώς κατασκευασμένες από την αρχή μέχρι το τέλος.
 
Η δεύτερη κατηγορία εναντίον μου αφορά το μέρος 1 του άρθρου 161 του Ποινικού Κώδικα της Ουκρανίας. Αυτό είναι (απόσπασμα): “Ηθελημένες ενέργειες που αποσκοπούν στην υποκίνηση εθνικού, φυλετικού ή θρησκευτικού μίσους και εχθρότητας, στον εξευτελισμό της εθνικής τιμής και αξιοπρέπειας ή στην προσβολή των συναισθημάτων των πολιτών σε σχέση με τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, καθώς και τον άμεσο ή έμμεσο περιορισμό των δικαιωμάτων ή την καθιέρωση άμεσων ή έμμεσων προνομίων των πολιτών λόγω φυλής, χρώματος δέρματος, πολιτικών, θρησκευτικών και άλλων πεποιθήσεων, φύλου, αναπηρίας, εθνοτικής και κοινωνικής καταγωγής, περιουσιακής κατάστασης, τόπου κατοικίας, γλώσσας ή άλλων λόγων”.
 
Και αυτή η κατηγορία διατυπώνεται εναντίον μας με κάθε σοβαρότητα σήμερα σε ένα περιβάλλον όπου η απλή ένταξη στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία στην κοινωνία μας, η οποία διαστρεβλώνεται από τα εξημερωμένα μέσα ενημέρωσης, αποτελεί ήδη κίνδυνο για ένα άτομο.
 
Παντού υπάρχει μεγάλης κλίμακας παρενόχληση της Εκκλησίας μας, απαξίωση στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Οι εκκλησίες μας καταλαμβάνονται παράνομα, μεταξύ άλλων στο Τσέρκασι και στην περιοχή του Τσέρκασι.
 
Για παράδειγμα, σε αυτή την αίθουσα βρίσκεται ο ιερέας Yevgeny Burkatsky, ο οποίος πριν από τρεις εβδομάδες, μαζί με τη θρησκευτική κοινότητα, εκδιώχθηκε παράνομα από την εκκλησία της Υπαπαντής του Κυρίου, η οποία χτίστηκε από τη μητρόπολη Τσερκάσι με δικά της έξοδα, και η εκκλησία κατασχέθηκε και μεταφέρθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (OCU).
 
Ο ίδιος ο πατέρας Yevgeny, μαζί με τα επτά παιδιά του και τη σύζυγό του, εκδιώχθηκε από το σπίτι της ενορίας από τους ίδιους ανθρώπους που τώρα κάθονται μπροστά μας με στρατιωτικές στολές και παριστάνουν τα “θύματα”.
 
Σε κάθε βήμα, τα δικαιώματα των πιστών της Εκκλησίας μας, των πολιτών της Ουκρανίας, καταπατούνται, προσβάλλονται με βρισιές και περιφρονούνται από αξιωματούχους διαφόρων βαθμίδων.
 
Δήμαρχοι πόλεων και τοπικοί βουλευτές λαμβάνουν αντισυνταγματικές αποφάσεις κατά της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ταπεινώνοντας εκατομμύρια πιστούς μας με λόγια και έγγραφα.
 
Η Verkhovna Rada της Ουκρανίας ετοιμάζει διάφορα νομοσχέδια για την απαγόρευση των δραστηριοτήτων της Εκκλησίας μας, αντίθετα με το Σύνταγμα, αντίθετα με τις διεθνείς νομικές αρχές, και, τέλος, αντίθετα με την κοινή λογική.
 
Σήμερα, η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και οι πιστοί της, εκατομμύρια Ουκρανοί πολίτες, έχουν γίνει πολίτες τρίτης κατηγορίας στη χώρα τους, τη χώρα όπου γεννήθηκαν και όπου ζουν.
 
Σήμερα, στην Ουκρανία, μπροστά στα μάτια του κόσμου, ο διωγμός της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έχει καταπατήσει και βεβηλώσει πλήρως το άρθρο 35 του Συντάγματος και το άρθρο 161 του Ποινικού Κώδικα της Ουκρανίας.
 
Και την ίδια στιγμή, η εισαγγελία και η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας απαγγέλλουν τώρα με κάθε σοβαρότητα κατηγορίες βάσει του άρθρου 161 εναντίον εκπροσώπων της διωκόμενης Εκκλησίας, συμπεριλαμβανομένου και εμού.
 
Για τους ανθρώπους με άθικτη λογική σκέψη, αυτό μπορεί μόνο να προκαλέσει γνωστική ασυμφωνία. Και αυτή τη γνωστική ασυμφωνία τη βιώνουν οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
 
Έτσι, δεν είμαι μόνο εγώ που στέκομαι σήμερα ενώπιον του Δικαστηρίου, αλλά όλοι οι ορθόδοξοι πιστοί της περιοχής Τσερκάσι – η Επισκοπή Τσερκάσι της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – στο πρόσωπό μου.
 
Επιπλέον, το γραφείο του εισαγγελέα και η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας απαγγέλλουν τώρα κατηγορίες κατά της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην περιοχή Τσερκάσι σε στενή συνεργασία με τους πιστούς “θρησκευτικούς” βοηθούς τους.
 
Το κάνουν αυτό με τα χέρια της λεγόμενης “Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας” στο πρόσωπο των κληρικών της.
 
Εξάλλου, σχεδόν όλα τα “θύματα” και οι “μάρτυρες” σε αυτή τη διαδικασία είναι “κληρικοί” της ΑΕΟ.
 
Τώρα βλέπουμε αυτούς τους “ιερείς” της ΑΕΟ μπροστά μας στην αίθουσα του δικαστηρίου.
 
Σήμερα, αυτοί θα με κατηγορήσουν ως ορθόδοξο επίσκοπο σύμφωνα με τα παραπάνω άρθρα του Ποινικού Κώδικα.
 
Ταυτόχρονα, όμως, πραγματικά δεν θέλουν να αναγνωρίζονται δημοσίως στο Δικαστήριο ως “κληρικοί”.
 
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν φορούν ράσο σήμερα. Οι κληρικοί της ΑΕΟ δεν θέλουν αυτό το δικό τους “αμάρτημα του Ιούδα” να εκληφθεί ως “αμάρτημα του Ιούδα” από την κοινωνία μας και ολόκληρο τον ορθόδοξο κόσμο, ο οποίος παρακολουθεί τη διαδικασία.
 
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν φορούν τα ρούχα που αντιστοιχούν στη θέση τους στην ΑΕΟ – ράσο και σταυρούς – στις δικαστικές ακροάσεις.
 
Έρχονται στις δικαστικές ακροάσεις με στρατιωτικές στολές, μεταμφιέζονται σε στρατιωτικούς.
 
Γιατί πρέπει να καθόμαστε στο δικαστήριο με προστατευτικά, παντελόνια παραλλαγής και μπλουζάκια;
 
Απειλείστε από σκοπευτή ή από εχθρική σφαίρα; Όχι, δεν υπάρχει καμία απειλή. Αλλά πραγματικά δεν θέλετε να δει ο βαπτισμένος κόσμος ότι ήταν οι “κληρικοί” της ΑΕΟ που έσυραν τον Ορθόδοξο Μητροπολίτη στο δικαστήριο.
 
Και αυτό ακριβώς είναι. Και αυτό γίνεται στον 21ο αιώνα μπροστά στα μάτια ολόκληρου του ορθόδοξου κόσμου.
 
Εισερχόμενος στη δίκη, θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή του αξιότιμου Δικαστηρίου και των παρατηρητών στο γεγονός ότι αυτή η δίκη πιθανό θα είναι ενδεικτική, καθώς έχει ήδη προκαλέσει ευρεία δημόσια αντήχηση τόσο στην Ουκρανία όσο και στο εξωτερικό.
 
Η διαδικασία αυτή μπορεί επίσης να αποτελέσει προηγούμενο για τη σύγχρονη Ουκρανική δικαιοσύνη.
 
Σίγουρα όμως θα είναι μια ακόμη σοβαρή δοκιμασία της αμεροληψίας και της δικαιοσύνης του δικαστικού μας συστήματος.
 
Οι εμπνευστές της ποινικής υπόθεσης εναντίον μου, αν και έφεραν κατασκευασμένες κατηγορίες βάσει συγκεκριμένων άρθρων του Ποινικού Κώδικα, για τις οποίες δεν είμαι καθόλου ένοχος, αλλά, σε γενικές γραμμές, θέλουν να με δικάσουν όχι για συγκεκριμένες παράνομες πράξεις (τις οποίες δεν διέπραξα, και οι εκπρόσωποι της Υπηρεσίας
 
Ασφαλείας της Ουκρανίας και του γραφείου του εισαγγελέα το γνωρίζουν καλά αυτό).
 
Θέλουν να καταδικάσουν δημόσια την ίδια μου τη θέση ως ιεράρχη της Εκκλησίας:
 
– τη θέση της υπεράσπισης της κανονικής δομής της Εκκλησίας,
 
– τη θέση της απόρριψης του σχίσματος, την απόρριψη των πολιτικών, συμβιβαστικών, μη κανονικών τρόπων υπέρβασης του σχίσματος – χωρίς μετάνοια και χωρίς πραγματική αποστολική χειροτονία,
 
– τη θέση υποστήριξης της ενότητας της Εκκλησίας και της χιλιετούς ιστορικής αλήθειας του λαού μας.
 
Οι εμπνευστές αυτής της ποινικής διαδικασίας θέλουν από εμένα, ως ορθόδοξο Επίσκοπο και ως πολίτη της Ουκρανίας, να το βουλώσω και να μην πω τίποτε άλλο.
 
Για να το δουν αυτό οι άλλοι πιστοί της Εκκλησίας, να φοβηθούν και να σιωπήσουν. Ιδανικά, ολόκληρη η Εκκλησία πρέπει να σιωπά.
 
Θέλουν να καταδικάσουν όχι μόνο τη θέση μας, τις δηλώσεις μας, αλλά και τις σκέψεις μας.
 
Οι ωφελούμενοι αυτής της ποινικής διαδικασίας έχουν ως στόχο να καταδικάσουν την πολιτική μας στάση απέναντι σε ό,τι γίνεται σήμερα στη θρησκευτική σφαίρα της κοινωνίας μας. Καταδικάστε τη διαφωνία.
 
Και όχι μόνο τη δική μου προσωπικά, αλλά και εκατομμυρίων ανθρώπων σαν εμένα, πολιτών της Ουκρανίας, κυρίως πιστών της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά όχι μόνο αυτών.
 
Παραμένοντας σταθερός στην κανονική και πολιτειακή μου θέση, την οποία εξέφρασα παραπάνω, αντιλαμβάνομαι ωστόσο πολύ καλά ότι σήμερα στη χώρα μας κάθε ανακριβές βήμα δημόσιας υπεράσπισης της θέσης μου μπορεί να οδηγήσει σε καταιγισμό συκοφαντιών και επιθετικότητας από τους αντιπάλους, με αποτέλεσμα να βλάψει την Εκκλησία.
 
Ως εκ τούτου, στη δίκη, θα προσπαθήσουμε να μην αφήσουμε την εισαγγελία να μας προκαλέσει να λάβουμε περιττά και αχρείαστα βήματα.
 
Με άλλα λόγια, κρίνετε με μόνο για τα πραγματικά αδικήματα για τα οποία με κατηγορεί η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας και όχι για τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου.
 
Οι σκέψεις και τα συναισθήματά μου είναι δική μου υπόθεση. Ειδικότερα, θα αποτρέψουμε κάθε απόπειρα μετατροπής της συζήτησης σε πολιτικό επίπεδο, αν υπάρξουν τέτοιες απόπειρες.
 
Δεδομένου ότι ο Ποινικός Κώδικας της Ουκρανίας δεν έχει ακόμη εισαγάγει άρθρα για τη “διαφωνία” και τα “εγκλήματα σκέψης” (όπως στο διάσημο μυθιστόρημα του Τζορτζ Όργουελ), η υπερασπιστική μας ομάδα θα επιμείνει να αποδείξει η εισαγγελία τα στοιχεία των αδικημάτων που μου καταλογίζονται στο κατηγορητήριο, και μόνο αυτά.
 
Έχοντας επίγνωση της ευθύνης μου απέναντι στο ποικιλόμορφο ποίμνιο της Εκκλησίας μας, το οποίο υφίσταται συνεχείς επιθέσεις εναντίον του, ως ιεράρχης της Εκκλησίας, επιφυλάσσομαι του θεμελιώδους δικαιώματος να μην εκφράζω την προσωπική μου άποψη για οποιαδήποτε κοινωνικά ζητήματα, ιδεολογικά ζητήματα και ακόμη περισσότερο για πολιτικά ζητήματα.
 
Εάν η συζήτηση αφορά τη θέση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας σε ορισμένα κοινωνικά σημαντικά ζητήματα, θα παραθέσουμε επίσημα έγγραφα της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ως απαντήσεις.
 
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
 
 
 
Κληρικοί της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας ντυμένοι με στρατιωτικά ρούχα
Γραφείο ρεπορτάζ: romfea.gr
 
http://aktines.blogspot.com/2023/08/blog-post_99.html