«Καθαρθώμεν και ημείς, νηστεία την καρδίαν και οψόμεθα Χριστόν», από την Υμνολογία της Εκκλησίας μας.
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
__________________
Γίνεται αναφορά σε προτεινόμενη θεματολογία, για συζήτηση στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο και για το θέμα νηστείας. Είναι αυτονόητο ότι αυτό που εξυπονοείται είναι ‘’ελάφρυνσή’’ της. Ποία ανάγκη υποβολής θέματος για τη νηστεία υπάρχει;
Το προς αποφυγή παράδειγμα των κακοδόξων στο θέμα της νηστείας, τόσο των Προτεσταντών όσο και των Παπικών, είναι χρήσιμο για οποιαδήποτε περί νηστείας συζήτηση. Mετά που εξέπεσαν σε πλήθος κακοδοξιών, οι προαναφερθέντες αιρετικοί έχουν παραποιήσει την Πατροπαράδοτη νηστεία,. Εφαρμόζουν οι αιρετικοί αυτοί τέτοια νηστεία, που εγγίζει μάλλον στα όρια δίαιτας, παρά νηστείας.
«Τον φωτεινόν της νηστείας, ενδυθέντες χιτώνα», ψάλλομε στην Εκκλησία μας, καταδεικνύοντας το μεγαλείο της άσκησης της αρετής τούτης. Για ποιο λόγο να αλλοιωθούν οι Αγιοπατερικές υποδείξεις για την άσκηση της αρετής τούτης; Οικονομία; Μα τούτη μπορεί με άριστο τρόπο να ασκηθεί με διάκριση από τον κάθε πνευματικό. Προς τι οι λογισμοί ‘’ελάφρυνσής’’ της;
Ο Άγιος Πασιος έλεγε πως «στα Φάρασα, την Μεγάλη Σαρακοστή όλοι, μικροί-μεγάλοι έκαναν ενάτη» και «στις τρεις το απόγευμα που χτυπούσε η καμπάνα για Προηγιασμένη, πήγαιναν και κοινωνούσαν».
Η ψυχή εκκλίνει από της πικρίας των ηδονών «τη εκ νηστείας τρυφή», ψάλλομε στην Εκκλησία μας. «Οι πνευματικοί άνθρωποι το κάνουνε για ψυχική ωφέλεια, για τον αληθινό Θεό» έλεγε Άγιος Πορφύριος, αντιλαμβανόμενος το μεγαλείο της νηστείας που η Εκκλησία μας έχει θεσπίσει.
«Ημέρα σωτήριος» καλείται η νηστεία στην Υμνολογία της Εκκλησίας μας. Σωτήριος καλείται η της Νηστείας είσοδος, γιατί όντως εις σωτηρία άγει. Ο Άγιος Βασίλειος αποκαλεί τη νηστεία «συνηλικιώτιν της ανθρωπότητος».
«Υποδεξώμεθα των νηστειών το χάρισμα ως θεοδώρητον», ψάλλομε στον Όρθρο της Δευτέρας της Α΄ Εβδομάδος. Θεοδώρητον χάρισμα, καλείται ο της νηστείας αγώνας, καταδεικνύοντας το κάλλος της νηστείας που έχει θεσπίσει η Αγία μας Εκκλησία. Προς τι η πρόταση για συζήτηση για τη νηστεία, στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο; Ποία ανάγκη αλλαγής υπάρχει;
Αντί να συζητηθεί θέμα νηστείας, ας εγερθεί θέμα για την ‘’οδυνηρή’’ προσπάθεια κάποιων Ορθοδόξων Χριστιανών, για τις επιβαλλόμενες δίαιτες των εναλλακτικών πλανών, των οποίων η ακρίβεια των εγγίζει όρια που προξενούν απορία. Μεγάλο μέρος των ανθρώπων που ακολουθούν τις ‘’χορτοφαγικές εναλλακτικές δίαιτες’’, κατά κανόνα σχεδόν έχουν δηλητηριαστεί, μερικώς έστω, από με την ΄΄εναλλακτική μεταφυστική’’ που κρύβεται πίσω από αυτές. H εγωκεντρική ‘’εναλλακτική’’ όμως δίαιτα, τον μώμον φέρει της ΄΄εναλλακτικής μεταφυστικής πλάνης’’, από την οποία έλκει την καταγωγή της. Έτσι ίσως δοθεί αφορμή για συζήτηση στην Αγία και Μεγάλη Συνόδο, για το μεγάλο πρόβλημα των εναλλακτικών πλανών.
Αντί άλλου επιλόγου, παραθέτομε αυτό που ψάλλομε στην Εκκλησία μας : «Εν τω όρει τω Χωρήβ, τη νηστεία καθαρθείς, είδε Θεόν Ηλίας, καθαρθώμεν και ημείς, νηστεία την καρδίαν και οψόμεθα Χριστόν».
http://hristoifantos.blogspot.gr/2015/03/blog-post_97.html